Flyvemedicinsk Klinik Undersøgelsen Hvad skal medbringes? Priser Tidsbestilling FAQ Sundhedstjek COVID-19 Links Om flyvelægen Persondataforordningen Kontakt

Flyvemedicinsk Klinik
AEROMED.DK



Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Her finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med certificering. Klik blot på de enkelte spørgsmål. Finder du ikke det svar, du søger, er du velkommen til at kontakte mig telefonisk på (+45) 42 44 44 42.

Kan jeg flyve, hvis ...

Briller
Nær- og langsynethed og/eller astigmatisme er ingen hindring for certificering, hvis brydningsfejlen ligger indenfor visse grænser. I visse situationer kræves konsultation hos en af luftfartsmyndigheden godkendt øjenlæge. Mono-, bi-, tri- og multifokale briller accepteres - sidstnævnte tolereres i reglen godt, men det kræver 2-3 uger at vænne sig til dem.
Retur til spørgsmål...

Kontaktlinser
Kun monofokale linser kan accepteres under tjeneste. Læsekorrektion på et øje og afstandskorrektion på det andet øje (monovision) kan ikke accepteres under tjeneste.
Retur til spørgsmål...

Defekt farvesyn
Som privat pilot må du flyve i klart vejr i dagtimerne, men du vil ikke kunne få en nat- eller instrumentrating. En erhvervspilotaspirant, som ikke består den almindelige farvesynstest med Ishihara farveplancher, kan stadig få ubegrænset certificering, hvis aspiranten består andre farvesanstests. Såfremt man heller ikke kan bestå disse tests, vil man ikke kunne opnå en Klasse 1 Medical (erhvervspilot).
Retur til spørgsmål...

Øjen-laserkirurgi
Din præoperative refraktion skal være indenfor de sædvanlige grænser for medicinsk certificering (erhvervspiloter +5 til -6 dioptrier og privatpiloter +5 til -8 dioptrier). Øjen-laserkirurgi kan altså ikke bruges til at bringe dit syn inden for grænserne. Bliver du opereret før certificering, skal der gå et år, før du kan certificeres. Den foretrukne operation er LASIK, som vil gøre dig uegnet til at flyve i 3 til 6 måneder. Dit efterfølgende syn skal være stabilt og uden blænding. LASEK kirurgi er også acceptabel, men kan nødvendiggøre du bliver erklæret uegnet til flyvning i op til et år. Hvis du har fået foretaget øjen-laserkirurgi, skal du medbringe journaloplysninger om din præoperative og postoperative refraktion, bekræftelse af stabilt syn og fravær af eventuelle komplikationer, herunder blænding.
Retur til spørgsmål...

Astma
Allerede certificerede piloter kan få lov til at flyve med restriktioner, såfremt deres astma er velbehandlet på binyrebarkhormon som inhalation. Tilfælde med sværere astma er uforenelig med certificering.
Retur til spørgsmål...

Forhøjet blodtryk
Hvis blodtrykket overstiger visse grænser, kræves udredning hos hjertespecialist eller praktiserende læge. Såfremt der kommer styr på risikofaktorer såsom diabetes, tobak, fedtstoffer, vægt, etc., og blodtrykket er velkontrolleret på acceptabel medicin, vil certificering normalt kunne komme på tale.
Retur til spørgsmål...

Hjerteproblemer
Har man haft hjerteanfald og/eller har fået foretaget indgreb på kranspulsåren, skal man have en omfattende kardiologisk udredning, før man eventuelt kan recertificeres på visse betingelser. Hvis man fortsat har brystsmerter eller nødt til at tage medicin mod dette, kan man ikke recertificeres.
Retur til spørgsmål...

Høfeber
Mild høfeber, som kan holdes nede på stereoidnæsespray, øjendråber, tabletter som cetirizin eller loratadin, accepteres. Andre tabletter, hvoraf nogle kan forårsage døsighed, eller stærkere symptomer accepteres ikke.
Retur til spørgsmål...

Psykisk lidelse
Certificering afhænger af sygehistorie, lidelsens sværhedsgrad, sandsynligheden for tilbagefald, behovet for medicin eller anden behandling, etc., ligesom Trafikstyrelsen kan kræve en psykiatrisk speciallægerapport.
Har du - eller har du haft - kontakt med psykolog eller psykiater, bør du oplyse om dette allerede ved tidsbestillingen. Herved kan du og flyvelægen diskutere, om du overhovedet kan certificeres, før du bruger penge på en undersøgelse.
Retur til spørgsmål...

Sukkersyge
Type I diabetes er uforenelig med certificering. Derimod er det muligt at blive certificeret med type II diabetes, så længe denne kan behandles med diæt og specielle lægemidler og samtidig regelmæssig speciallægekontrol. Insulinbehandling af type II diabetes kan under visse omstændigheder accepteres.
Retur til spørgsmål...

Migræne
Hyppig og/eller svær migræne med synsforstyrrelser er normalt ikke forenelig med certificering.
Retur til spørgsmål...